Досягнення і завдання Мінагрополітики на 2017 рік


Сьогодні звітував про річну роботу Мінагро в Комітеті економічної політики.


Якщо мене спитають, чи був успішним рік, що минув, відповім: «так, але зробили поки не все, що хотіли». Тому в цьому році очікуємо на ще більшу підтримку і бажання взаємодіяти з боку Верховної Ради. Бо саме з цією підтримкою вдалося досягти кількох революційних результатів.


Перше, що ми досягли – 15-кратне збільшення бюджетної підтримки в АПК, що зафіксовано парламентом в бюджетному кодексі на наступні 5 років. Більше того, аграрії отримуватимуть не якусь фіксовану суму за незрозумілим принципом. Дотації складають 1% від обсягу виробленої ними сільськогосподарської продукції. Цього року це 5,45 млрд грн.

Врегульовано й питання компенсацій. Ті, хто сплатив ПДВ за лютий, вже в цьому місяці отримають компенсації. Було багато розмов, що левова частина цих коштів піде тваринникам, але статистика по першому місяцю показала – відшкодування тваринникам склало всього 20%, все інше відійшло малим та середнім фермерським господарствам.


Маємо і великі операційні успіхи. Експортні показники це доводять. Аграрна галузь показала себе лідером, забезпечивши 26% загальноторгівельного обсягу країни, а це - $19,6 млрд. Звичайно, будемо раді, якщо інші галузі будуть нас наздоганяти.

За цей рік вироблено 66 млн тонн зернових, капітальні інвестиції склали рекордну суму – 61 млрд грн інвестовано переважно в інфраструктурні проекти та портові можливості.


Також завдяки ратифікації Верховною Радою став реальністю проект “400 млн євро кредиту від Європейського інвестиційного банку”. Зараз іде вибір банків-партнерів, і я сподіваюся, що в другій половині цього року українські аграрії вже отримають доступ до цих коштів з суттєво зниженою відсотковою ставкою.

Ще один вектор – розвиток органічного ринку сільськогосподарської продукції. Уже схвалено і зареєстровано проект Закону України «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції». Його мета – вдосконалити засади правового регулювання органічного виробництва в Україні, наблизити їх до європейських.

Також Мінагрополітики ініціювало внесення змін до Порядку використання коштів державного бюджету для надання підтримки фермерським господарствам (до 500 тис. грн.) на конкурсних засадах, із зобов'язанням аграріїв повертати бюджетні кошти державі. При цьому передбачено, щоб «зелені» фермерські господарства мали переваги перед іншими підприємствами, що потребуватимуть фінансової підтримки.

Із вагомих досягнень хочу відзначити і процеси, які стосуються земельної реформи.

Вже запрацювали нові електронні сервіси в земельних відносинах. Впроваджено нову антикорупційну практику екстериторіального погодження проектів землеустрою. Такі нововведення дуже сильно скорочують усі маневри, пов’язані з будь-якими корупційними зловживаннями. У 2016 році за новим принципом опрацьовано 19 557 проектів.

Серед іншого, хочу подякувати Уряду та Парламенту за виділені кошти на впровадження нового рибоохоронного патруля. Новий патруль на сучасній техніці працює вже в 6-ти областях. Протягом 2017-го року планується запуск рибного патруля в усіх областях України.

Ще одна перемога. Вперше за 19 років Україна отримала прибуток від діяльності океанічного флоту. До державного бюджету було сплачено 515 тис. доларів США. І я думаю, що це гарний показник.

Також не можу не згадати про законотворчу діяльність Міністерства аграрної політики. Відомство подало 12 законопроектів у Верховну Раду. З них: 1 прийнято, 6 ухвалено комітетами на розгляд народними депутатами, 5 знаходяться на опрацюванні. Кабінетом Міністрів України було схвалено 58 постанов.


Тепер щодо викликів.

По-перше, земельна реформа. На жаль, земельне питання дуже політизоване. Це одна з тих позицій, де тривають дискусії, які, будемо сподіватися, переростуть у конструктивний діалог і призведуть до змін. Так, при обігу земель АПК отримає поштовх у бік розвитку, збільшення виробництва, створення нових робочих місць та збільшення експорту продукції із доданою вартістю.

По-друге, приватизація. Наша ціль – мінімум 4 державні підприємства агропромислового комплексу й домогтися прийняття закону «Про демонополізацію та впровадження ринкових засад функціонування спиртової галузі». Прийняття цього проекту сприятиме проведенню прозорої та конкурентної приватизації підприємств спиртової та лікеро-горілчаної промисловості.

Поки що, згідно моніторингу діяльності державних підприємств, з 504 організацій, підзвітних Міністерству, 64 – в стані банкрутства, 86 – ліквідації, 122 – заборонені до приватизації згідно Закону України «Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації».

По-третє, питання зрошення. Актуальним залишається питання відновлення та розвитку зрошувальних систем. Якщо у нас все вийде, Україна матиме можливість збільшити обсяги виробництва зерна до 100 млн т на рік та постачати кількість продовольства, якої вистачить на 400- 500 млн людей.


Для вивчення проблемних питань щодо відновлення та розвитку зрошувальних систем Координаційною радою Уряду створено робочу групу з написання Стратегії відновлення роботи та розвитку зрошувальних систем. До її складу ввійшли представники центральних органів виконавчої влади, науковці, міжнародні експерти та суб’єкти господарювання півдня України. Вже схвалено структуру Документу та представлено його на засіданні Координаційної ради.

Сподіваємося, Стратегія стане основою для підготовки угоди зі Світовим банком щодо його участі у фінансуванні робіт з відновлення зрошувальних систем.
__________________________________________________________________________________________________

В сухому залишку.

Сьогоднішній звіт – чудова нагода зафіксувати те, що вже зроблено і проаналізувати те, що необхідно буде зробити в подальшому. Хочу вірити, що зміни, які ми закладаємо в агросектор, стануть рушійною силою для його інтенсивного та якісного розвитку в подальшому на довгі роки.